Omavalvontasuunnitelma

Omavalvontasuunnitelma

Toiminimi Puheterapia Terhi Vainik

OMAVALVONTASUUNNITELMA

päivitetty viimeksi 16.10.2024, Versio 1.2

Terhi Vainik

Tällä omavalvontasuunnitelmalla valvotaan palveluyksikön toimintaa, asianmukaisuutta sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta. (Valvontalaki 27§, 741/2023 ja Valviran määräys 1/2024). Omavalvontasuunnitelman avulla tunnistetaan ja ennaltaehkäistään riskejä konkreettisin kirjattavin keinoin.

OMAVALVONTA

Omavalvontasuunnitelma

Tämä omavalvontasuunnitelma julkaistaan sähköisesti Puheterapia Terhi Vainikin sivuilla (https://puheterapia-terhi-vainik.webnode.fi) ja se tarkistetaan 4 kuukauden välein. Tarvittaessa omavalvontasuunnitelmaan tehdään muutoksia.

· Palveluntuottajan tiedot ja palvelut

Palvelut ja niiden vastuuhenkilöt, jotka tämä suunnitelma käsittää:

PUHETERAPIA, vastuuhenkilö Terhi Vainik

Toiminimi puheterapia Terhi Vainik

Y-tunnus 1737222-2

Väliharjunkatu 22

70820 KUOPIO

p. 040 515 8117

terhi.vainik(at)gmail.com

https://puheterapia-terhi-vainik.webnode.fi

Puheterapia Terhi Vainik tuottaa palveluja pieneltä osin etänä ja enimmäkseen asiakkaiden kotona, päiväkodeissa ja kouluissa. Kuntina ovat Kuopio, Vesanto, Tervo ja Kajaani (Mehiläinen).

Toiminimi Puheterapia Terhi Vainik työllistää itsensä itsenäisenä ammatinharjoittajana. Toiminimi myy puheterapia-palveluita asiakkaille, jossa maksajana ovat Pohjois-Savon hyvinvointialueet, Kela (itäinen vakuutuspiiri), vakuutusyhtiöt, Mehiläinen ja yksityiset henkilöt.

Vuositasolla toiminimellä on noin 15 kuntoutusasiakasta. Kuntoutuspalveluita ei hankita muilta alihankkijoilta.

· Arvot ja toiminta-ajatus

Toiminimi Puheterapia Terhi Vainikin arvot ovat

  • yhteistyö asiakkaan ja lähiympäristön kanssa
  • annetun puheterapian tehokkuus
  • tarkka suunnittelu ja terapian muokkaaminen yksilöllisesti
  • ihmislähtöisyys
  • jatkuva täydennyskoulutus

Puheterapiaa toteutetaan eri ikäisille asiakkaille avokuntoutuksena. Puheterapiasta vastaava yrittäjä on koulutettu Valviran valvoma terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) tarkoittama ammattihenkilö. Terhi Vainikin Filosofian maisterin tutkinto on suoritettu 1998 Logopedian koulutusohjelmassa Oulun yliopistossa. Ammattipätevyys on tarkistettavissa JulkiTerhikistä ja toiminimi on rekisteröity SoTeRissa. EA-valmius on olemassa ja sitä päivitetään neljän vuoden välein. Yrittäjän perusvarustuksessa kulkee mukana pieni ensiapupakkaus ja kunkin terapiapaikan ensiapupakkauksen sijainti selvitetään terapian aluksi. Yrittäjä toteuttaa terveydenhuollon palveluja terveydenhuollon toimintaa koskevien lakien ja asetusten mukaan.

Täydennyskoulutuksissa on huomioitu laaja-alaisesti eri kuntoutusalueet, mutta erityisesti tilannekohtaisen puhumattomuuden, äänihäiriöiden ja puhemotoriikan haasteiden alueet.

Toiminta-ajatukset

  • Puheterapiapalvelut mahdollisimman lähellä asiakasta, myös maaseutu huomioiden
  • Fokus puheterapian ohjauksellisuudessa ja toiminnan suunnittelussa
  • Terapia perustuu tutkitulle tiedolle ja vankalle kokemuspohjalle

Yrittäjä Terhi Vainik on vastuussa yritystoiminnassa syntyneistä ongelmatilanteista normaalina työaikana. Puheterapeutti vastaa terapiasuunnitelman toteutumisesta, mahdollisista haasteista, vaaratilanteista sekä palvelujen laadusta terapian toteutumisessa. Toiminimellä on mahdollisuus ulkopuoliseen työnohjaukseen. Kelan maksama kuntoutus tehdään Kelan oman voimassa olevan kuntoutussuunnitelman mukaisesti.

Puheterapiassa kuntoutuspalvelut ovat tyypillisesti kasvokkain yhden terapeutin antamia terveyspalveluita, jotka eivät toteudu, jos terapeutti tai asiakas puuttuvat. Yrittäjä seuraa asiakkaiden hoitoon pääsyä ja kuntoutuksen toteutumista. Yrittäjä tiedottaa vapautuvista asiakaspaikoista verkkosivuillaan (https://puheterapia-terhi-vainik.webnode.fi ).

Yrittäjä hallinnoi työmääräänsä niin, ettei työkuorma muutu liian kuormittavaksi. Mm. asiakkaiden määrä, sijainti lähikunnissa, lomien pituus ja omien tavoitteiden asettaminen ovat työn jaksamisen kannalta työmäärän hallintaa. Yrittäjän sopiva työmäärä varmistavat osaltaan asiakkaiden kuntoutumiselle onnistumisen edellytykset.

· Asiakkaan asema, oikeudet ja eettiset perusteet

Asiakkaalla on oikeus tulla kohdelluksi ja kohdatuksi aina asianmukaisesti asiakkaan taustasta tai vammasta riippumatta. Asiakkaalla on oikeus tulla hoidetuksi yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jokaista asiakasta kohdellaan niin, ettei hänen ihmisarvoaan loukata ja hänen vakaumustaan ja yksityisyyttään kunnioitetaan. Äidinkieli, yksilölliset tarpeet ja kulttuuri otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon terapiassa. (Potilaslaki 785/1992)

Kaikki asiakkaat ovat yhdenvertaisia, riippumatta sukupuolesta, iästä, etnisestä tai kansallisesta alkuperästä, kansalaisuudesta, kielestä, uskonnosta ja vakaumuksesta, mielipiteestä, vammasta, terveydentilasta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai muusta henkilöön liittyvästä syystä.

Yrittäjä ei käytä kuntoutuksessa varsinaisia rajoitustoimenpiteitä. Mikäli näitä olisi käytössä, niistä tehtäisiin erilliset lain edellyttämät päätökset ja suunnitelmat. Rajoitustoimenpiteiden on lähtökohtaisesti perustuttava lakiin ja ne ovat aina viimeinen keino. (Valviran sivuilla on lisätietoa rajoitustoimenpiteistä). Jos asiakkaalla on aggressiivista käytöstä, mikä vaatii rajaamista, tähän puuttumisen keinoista keskustellaan heti kuntoutuksen alussa lähi-ihmisten kanssa.

Terveydenhuollon ammattihenkilöllä on lakiin perustuva velvollisuus lastensuojeluilmoituksen tekemiseen hyvinvointialueelle (Lastensuojelulaki 25 §). Ilmoitus voidaan tehdä myös yhdessä lapsen tai hänen vanhempansa kanssa. Ilmoitus voidaan tehdä, mikäli hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelun tarpeen selvittämistä. Lastensuojeluilmoituksen tarkoituksena on aina lasta koskevan tuen tarpeen selvittäminen.

Terapiapolku hoitoon pääsystä terapian aloitukseen ja lopetukseen selostetaan tarkasti Toiminimi Terhi Vainikin verkkosivuilla (https://puheterapia-terhi-vainik.webnode.fi). Hoitoon pääsy tapahtuu kyselemällä yrityksen puhelinnumerosta vapaita asiakaspaikkoja. Terapia aloitetaan ensitiedoilla käytännön järjestelyistä ja jatketaan mahdolliseen Nordhealth Connect tietoturvalliseen asiointipalveluun ja siellä esitietojen vaihtoon. Ensimmäisellä käynnillä käydään läpi asiakaskansion tiedot (esim. vakuutukset, luvat/sitoumukset) ja mahdollisesti puheterapiasuunnitelman tavoitteet. Puheterapia ja tavoitteet perustuvat kuntoutussuunnitelmayksikössä mahdollisesti laadittuun kuntotussuunnitelmaan.

Monialainen yhteistyö toteutetaan siinä laajuudessa mitä kulloisenkin kuntoutusjakson sitoumuksessa sovitaan. Yhteistyötä voidaan tehdä verkostokäynteinä, tietoturvallisessa asiointipalvelussa tai puhelimitse hyvinvointialueen toimijoiden, asiakkaan arkiympäristön ja lähi-ihmisten kanssa. Yhteydenpitotavat ja -paikat kirjataan terapiasitoumukseen kuntoutusjakson alussa.

· Asiakastyytyväisyys

Kuntoutus on vapaaehtoista ja asiakkaalla on aina mahdollisuus kieltäytyä hänelle tarjottavista terapiatoimenpiteistä. Menestyksekäs kuntoutuminen edellyttää asiakkaalta myös omaa aktiivisuutta ja motivaatiota kuntoutumiseen. Tähän pyritään tyypillisesti pääsemään asiakkaan motivoinnilla, ohjauksella ja yksilöllisesti suunnitelluilla harjoituksilla.

Asiakkaan ja hänen lähiympäristönsä tyytyväisyyttä seurataan säännöllisesti asiakaspalautteen avulla. Jakson lopussa kerätään asiakaspalaute, jonka avulla seurataan, miten hyvin tavoitteet ovat toteutuneet ja miten se huomataan käytännön arjessa. Näin pystytään kehittämään puheterapiaa vastaamaan entistä enemmän yksilöllisiä tarpeita. Asiakaspalaute annetaan joko Nordhealth Connectin kautta täytettävänä lomakkeena ja paperisena lomakkeena.

Asiakkaalla tai hänen laillisella edustajallansa on oikeus tehdä vapaamuotoinen muistutus yrittäjälle. Myös asiakkaan omaisella on oikein tehdä muistutus, jos hän ei itse siihen kykene. Yrittäjä käsittelee potilaan antamat muistutukset ja varmistaa epäkohtien korjaamisen viipymättä. Toiminnan oikaisuun liittyvät toimenpiteet käsitellään asiakkaan kanssa ja tehdään tarpeelliset muutokset yrityksen toimintaprosesseihin. Asiakkaalla on oikeus tehdä saamastaan palvelusta kanne valvovalle viranomaiselle, eli aluehallintovirastolle tai Valviralle.

Mikäli asiakas tulee epäasiallisesti kohdelluksi, voi asiakas olla suoraan puhelimitse yhteydessä yrittäjään epäasiallisen kohtelun oikaisemiseksi. Asiakkaalla on myös oikeus saada alueen potilasasiavastaavalta lisätietoja potilaan oikeuksistaan. Potilasasiavastaavan tehtävä on neuvova ja ohjaava. Tehtävästä säädetään laissa potilaan oikeuksista ja asemasta (Potilaslaki 785/1992, Laki potilas- ja sosiaaliasiavastaavista 793/2023).

Pohjois-Savon hyvinvointialueen potilasasiavastaavien tiedot:

Yhteydenotto: Kristiina Anttonen ja Mervi Paldanius (044 461 0511)

kyspotilasasiamies@pshyvinvointialue.fi

· Henkilöstötyytyväisyys

Yrityksessä asetetaan vuoden alussa yksi tavoite, joka voi olla kuntoutukseen, materiaaliin, koulutuksiin, työskentelymukavuuteen ja jaksamiseen liittyvä. Tavoite tarkistetaan vuoden lopussa.

· Omavalvonnan riskienhallinta

Toiminta poikkeus- ja häiriötilanteissa

Väkivaltatilanteet

Yrittäjä pyrkii ehkäisemään väkivaltatilanteita tunnistamalla potentiaaliset riskit väkivallalle mahdollisimman aikaisin etukäteen. Yrittäjän toimintatapaan ei kuulu väkivalta. Tilanteita rauhoitetaan muilla keinoilla, ennakoidaan ja pidetään puhelin jatkuvasti saatavilla. Asiakkaiden tai yrittäjän turvallisuuden niin edellyttäessä yrittäjä on velvollinen kutsumaan poliisin paikalle ratkaisemaan väkivallan uhkan tai selvittämään jo tapahtunutta väkivaltaa.

Päihdetilanteet

Yrittäjä pyrkii ehkäisemään päihteiden aiheuttamia riskitilanteita tunnistamalla potentiaaliset riskit mahdollisimman aikaisin etukäteen. Yrityksen toimintatapaan eivät kuulu päihteet missään muodossa. Asiakkaiden tai yrittäjän turvallisuuden niin edellyttäessä yrittäjä on velvollinen kutsumaan poliisin paikalle ratkaisemaan tilanteen. Mikäli päihteiden aiheuttama riskitilanne koskee alaikäisiä lapsia, yrittäjä on velvollinen tekemään lastensuojeluilmoituksen.

Infektioiden torjuntasuunnitelma

Yrityksessä noudatetaan THL:n infektioiden torjuntaohjeiden tavanomaisia varotoimia https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/infektioiden-ehkaisy-ja-torjuntaohjeita

Tapaturmatilanteet

Yrityksellä on erillinen potilasvakuutuslain mukainen potilasvakuutus, joka kattaa hoitotilanteissa tapahtuneet tapaturmat. Edellytyksenä on, että tapaturma tapahtuu hoito- tai tutkimustilanteen yhteydessä.

Yrittäjä huolehtii tapaturmariskien torjunnasta.

Sähkökatkot ja muut poikkeukselliset tilanteet

Yrittäjä pitää puhelimen taskulampun lähettyvillä esim. sähkökatkotilanteessa. Lähin poistumistie terapiatilasta on selvitetty sitoumuslomakkeessa. Kuntoutus voidaan poikkeus- tai häiriötilanteessa keskeyttää asiakasturvallisella tavalla.

Riskien arvioinnin avulla tunnistetaan työhön liittyviä riskejä, kuormitus- ja vaaratekijöitä. Arviointien
pohjalta sovitaan toimenpiteitä työturvallisuuden sekä työhyvinvoinnin edistämiseksi.

Yrittäjä on perehtynyt kunkin terapiapaikan pelastussuunnitelmaan. Kuntoutusjakson alussa tehtävässä sitoumuksessa käydään läpi asiakkaan terapiapaikan lähin poistumistie, ensiapulaukun sijainti, palohälyttimet ja kokoontumispaikka.

Etäpalveluita käytetään tietoturvallisella tavalla siten, että asiakas on luotettavasti tunnistettavissa. Kun molemmat ovat etäterapiatilassa, linkki suljetaan muilta käyttäjiltä. Lupa etäterapiaan on kysytty kuntoutusjakson alussa kirjallisesti ja asiakas on saanut ohjeistuksen etäterapian aloitukseen.

  • Tilat, laitteet

Kuntoutuspalveluja toteutetaan etänä tai asiakkaan omassa toimintaympäristössä esim. asiakkaan kotona, päiväkodissa tai koulussa. Kuntoutuksessa käytetään hyväksi havaittuja menetelmiä ja materiaaleja, jotka sopivat kunkin asiakkaan kehitystasolle. Yrittäjä käyttää kaupallisia kuntoutusvälineitä, jotka ovat CE-merkittyjä. Kuntoutuksessa saatetaan käyttää myös omavalmisteisia kuntoutuksen apuvälineitä (esim. kommunikoinnin apuvälineitä), joilta ei edellytetä CE-merkintää. Vialliset välineet korjataan tai poistetaan käytöstä viipymättä.

Yrityksessä ei järjestetä lääkehoitoa eikä käsitellä lääkkeitä, joten erillistä lääkehoitosuunnitelmaa ei ole.

Työhuoneella (Väliharjunkatu 22, 70820 Kuopio) säilytetään terapiamateriaalia ja yrityksen paperimateriaalia. Paperiset asiakirjat säilytetään lukitussa palovarmassa arkistokaapissa. Tässä toimipisteessä tehdään tarvittavat etäterapiat. Lähiterapiaa ei toteuteta työhuoneella vaan asiakkaan sovitussa lähiympäristössä.

Työhuone siivotaan tarvittaessa ja jätehuolto on järjestetty kunnallisen jätehuollon kautta. Yrityksen toiminnassa ei synny erityisen vaarallisia jätteitä. Paperit hävitetään asianmukaisesti puolen vuoden välein. Käytetyt hoitohygieniaan liittyvät kertakäyttövälineet hävitetään asianmukaisesti. Yrittäjä perehtyy käytettävien välineiden asianmukaiseen käyttöön ja huoltoon.

· Potilaan yksityisyyden suoja ja potilastietojen luovuttaminen

Palveluntuottaja on itsenäinen potilas- ja asiakastietojen rekisterinpitäjä eikä tietoja luovuteta eteenpäin lähettävälle tai muulle taholle ilman asiakkaan suostumusta tai lakiin perustuvaa syytä. Terveydenhuollon toimintayksikkö Toiminimi Terhi Vainikilla (040 515 8117) on rekisterinpitäjänä tietosuojaseloste, joka on tarkemmin kuvattu yrityksen verkkosivuilla.

Toiminimi Terhi Vainikilla on ollut käytössään potilastietojärjestelmä Diarium, joka täyttää asiakastietolain (laki 703/2023) vaatimukset ja se löytyy Valviran tietojärjestelmärekisteristä. Potilastietojärjestelmä on liitetty Kanta-palveluihin. Asiakas voi Omakanta-palvelusta määritellä luovutetaanko tietoja Kanta-palveluiden kautta sähköisesti muille sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajille hoidon tarpeen niin edellyttäessä.

Kanta-arkistoon liittyneellä palveluntuottajalla on lakisääteinen velvollisuus kirjata potilasasiakirjamerkinnät rakenteisesti Kantaan. Asiakirjojen käsittelyssä noudatetaan EU:n yleistä tietosuoja-asetusta sekä lakia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023).

Mahdolliset potilasrekisteriä koskevat tietopyynnöt ja tietoturvaloukkausepäilyt ohjataan viipymättä kulloisenkin rekisterinpitäjän ratkaistavaksi. Yrittäjän omaan rekisterinpitoon kuuluvissa asioissa tietopyynnöt ja tietoturvaloukkaukset käsitellään, kirjataan ja ratkaistaan itse.

  • Tehtyjen sopimusten noudattaminen

Puheterapia Terhi Vainikin toteuttaman kuntoutuspalvelut pohjautuvat sopimuksiin, jotka yritys on
saanut muun muassa julkisten hankintojen kilpailutusten myötä. Sopimukset ja sopimuksiin liittyvät
palvelukuvaukset määrittelevät palvelun sisältö- ja laatuvaatimukset. Vastuu sopimuksen mukaisen
palvelun toteuttamisesta ja seurannasta on toimipisteen vastuuhenkilöllä (puheterapeutti Terhi Vainik). Sopimusyhteistyökumppanit toteuttavat ulkoisia auditointeja palvelujen laadun ja sopimuksen mukaisuuden arvioimiseksi.

Puheterapeutille on erityisen tärkeää, että asiakkaan kuntoutusjakso toteutuu sopimuksen, maksusitoumuksen ja sovitun mukaisesti. Asiakkaan kanssa käydään läpi asiakaskansio, jossa on perustietoa puheterapiasta, palvelukuvaukset, tiedot ensiapuvalmiudesta, koulutuksista, tietosuojaselosteesta ja omavalvontasuunnitelmasta. Tämän lisäksi tiedotetaan kuntoutuksen vakuutuksista ja potilasasiavastaavasta hyvinvointialueella. Kuntoutuksen alussa tehdään vielä puheterapiasuunnitelma (tavoitteet) ja lupa/sitoumus puheterapian toteuttamisesta.

  • Havaittujen puutteellisuuksien korjaaminen

Toiminimellä on käytössä tapaturmaselvitys, jonka avulla puheterapeutti voi ilmoittaa läheltä piti -tilanteita ja haittatapahtumia. Kirjallisella lomakkeella tehdään selvitys tapaturmasta ja toimenpiteet tapaturmatilanteessa. Seurannan tarkoituksena on kehittää yrityksen toimintaa, jotta läheltä piti tilanteilta ja poikkeamilta vältyttäisiin tulevaisuudessakin.

  • Seurantaan perustuvien havaintojen ja niiden perusteella tehtävien korjaavien toimenpiteiden julkaiseminen

Puheterapia Terhi Vainikin kuntoutuspalveluiden omavalvontaohjelma julkaistaan yrityksen verkkosivuilla https://puheterapia-terhi-vainik.webnode.fi

Kuopiossa, 16.10.2024

Terhi Vainik

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita