Terapiapolku


  1. Jossain herää huoli kielen, puheen, kommunikaation tai äänen kehityksen suhteen. Hakeudutaan perusterveydenhuoltoon ja sieltä yleensä lähetteellä hoitavalle taholle.
  2. Hoitava taho laatii kuntoutussuunnitelman (määritellään kuntoutujalle riittävän tarkasti kuntoutustarve).
  3. Kuntoutuja hakee suositeltuja kuntoutusmuotoja. Palveluntuottajan voi merkitä lomakkeeseen (KU104), jos on oltu yhteydessä puheterapeuttiin jo aiemmin.
  4. Myönnetty kuntoutuspäätös saapuu kirjallisena. Sen jälkeen palveluntuottaja ottaa kahden viikon sisällä yhteyttä kuntoutujaan puhelimitse ja sovitaan käytännän järjetelyistä.


5. Tehdään tavoitteet, suunnitelma ja sopimukset kuudenteen puheterapiakertaan mennessä.

6. Käydään läpi vakuutukset, potilasvahinkovastuu ja tietosuojaseloste.

7. Toteutetaan suunnitelman mukainen kuntoutus. Väliarvioinnin avulla voidaan tarkentaa tavoitteita. Kuntoutuja ja hänen läpipiirinsä saa puheterapiassa ohjausta niistä keinoista, millä varmistetaan taitojen vieminen arjen toimintoihin. Puheterapeutti huolehtii riittävästä tiedonkulusta ja tarvittavista kotiharjoitteista lähiympäristön kanssa yhteistyötä tehden.





8. Dokumentoidaan (KU117) toteutunut puheterapia ja käydään se läpi yhdessä kuntoutujan kanssa.

9. Kuntoutusjakson loppupuolella kysytään kuntoutujalta ja hänen lähipiiriltään asiakaspalaute, jossa on kysymyksiä myös tavoitteiden saavuttamisesta.


10. Terapiapalautteeseen kirjataan kuntoutujan kanssa yhteistyössä jatkosuunnitelma, jonka mukaan edetään. Palaute ohjataan maksavalle ja hoitavalle taholle, joka uudessa kuntoutussuunnitelmassaan päättää jatkosta.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita